سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

Mental Health First Aid: a game changer to improve seafarers’ lives

کمک های اولیه سلامت روان: تغییر دهنده بازی برای بهبود زندگی دریانوردان...

 

در سال 1396 و پس از سانحه دردناک سانچی، برای اولین بار در ایران دوره کمک­ های اولیه سلامت روان(MHFA)ویژه کاپیتان ها و سرمهندسان شرکت ملی نفتکش ایران توسط دکتر خسرو محمدی برگزار شد. و اکنون نیز همچنان این دوره در این سطح استاندارد شده و برگزار می شود.

MHFA یک حمایت فوری است که به افرادی که در شرایط بحران های سلامت روان قرار گرفته اند ارائه می شود. در واقع مداخله زود هنگام و فوری روان شناختی است و تا زمان دریافت درمان حرفه ای مناسب  و برطرف شدن بحران ادامه پیدا می کند.

آموزش کوتاه 8 تا 12 ساعته این دوره  به ارائه دانش اولیه در مورد مشکلات رایج سلامت روان مثل افسردگی، اضطراب، حملات پانیک و اختلالات روان پریشی، نحوه شناسایی علائم و نشانه های مشکلات سلامت روان یا بحران، درک درستی از نحوه تشویق افراد نیازمند به جستجو و دریافت کمک حرفه ای و نحوه ارائه حمایت اولیه و مناسب قبل از بدتر شدن مشکلات سلامت می پردازد.

اختلالات روانی پیچیده، چند بعدی و قابل تکرار و عود هستند و به روش‌های متعددی بروز پیدا می کنند که اغلب علائم روان‌شناختی، رفتاری و جسمانی با هم ترکیب می شوند. این اختلالات از دوره‌های غیر شدید و کوتاه که قابل درمان هستند تا بیماری‌های طولانی‌مدت و تأثیرگذار بر زندگی و گاهی اوقات بحران‌های حاد و احتمالاً تهدیدکننده زندگی مثل خودکشی را شامل می‌شوند. از آنجایی که همه ما شخصاً یا از طریق دوستان یا خویشاوندان تحت تأثیر مسائل روانی قرار گرفته‌ایم، هستیم یا خواهیم بود، برای مبارزه با انگ ناشی از آن، چرا یک گام فراتر نرویم و یاد نگیریم که چگونه پاسخ مناسبی بدهیم و به اطرافیانمان کمک کنیم؟

بنابراین آموزش و یادگیری کمک های اولیه سلامت روان بسیار ارزشمند و به راحتی قابل دسترسی است. مطمئناً منطقی است که خدمه کشتی و همینطور خدمه شرکت های هواپیمایی و ریلی در زمینه کمک های اولیه سلامت روان(MHFA) به روشی مشابه آموزش ببینند، همانطور که برای ارائه کمک های اولیه پزشکی آموزش می بنند. زندگی و کار در کشتی به معنای قرار گرفتن در یک محیط چالش برانگیز و بالقوه خطرناک است و شاید بیش از هر جای دیگری، باید از رنج کشیدن خدمه در مدت طولانی از بیماری‌های روانی ناشناخته که می‌تواند به خطرات واقعی تبدیل شود، اجتناب کنیم. میتوان با مداخله زودهنگام در شرایط بحرانی از اختلالات شدید روانی مانند PTSD و دیگر اختلالات روانی و همچنین از رفتارهای آسیب رسان مانند خودکشی و دگرکشی پیشگیری کرد.

هر یک از ما می توانیم ظرف چند ساعت به یک فرد آموزش دیده در زمینه کمک های اولیه روان شناختی تبدیل شویم و می توانیم با ابزارها و فنون نسبتاً ساده به فردی که مشکلات روانی را تجربه می کند کمک کنیم. همه ما نقشی در مراقبت از افراد اطراف خود داریم، و حتی بیشتر از آن، این خدمات را  در کشتی با گروه کوچکی از افراد که در فضای محدود و پرچالشی برای مدت طولانی زندگی می کنند به اشتراک بگذاریم.

 

دکتر خسرو محمدی

متخصص روان درمانی و مشاوره، روان شناس معتمد شرکت ملی نفتکش ایران و مدیر عامل شرکت فانوس سلامت

Kh.mohamadi@gmail.com

22902323 ، 22901112 ، 09193033901 ، 09123274367

 


اولین دیدگاه را شما بگذارید

 مراقبت از...       روان...

مشخصات مدیر وبلاگ

دکتر خسرو محمدی [60]

متخصص رواندرمانی و مشاوره، مدرس دانشگاه، پژوهشگر حوزه علوم رفتاری
ویرایش

لوگوی دوستان













ویرایش

طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ